Kort om historien til markedsføring fra 1800 tallet til i dag

Innlegget er sponset

Markedsføring har blitt en integrert del av mange menneskers liv i dag. For noen er ideen om en verden uten markedsføring for vanskelig å forestille seg. De er alltid omgitt av reklame, enten fysisk eller digital, og har blitt vant til å erkjenne det i hverdagen.

Fram til den industrielle revolusjonen var det ikke behov for markedsføring. I løpet av den tiden ville hver husholdning produsere alt de trengte for å leve. De ville da vanligvis handle med andre hvis produksjonen ikke var nok for dem.

Masseproduksjon tok fart på 1800-tallet, med få utgående markedsføringstiltak siden folk flest bare kunne kjøpe det som var tilgjengelig.

I dag kan ingen god bedrift neglisjere markedsføring – spesielt internettmarkedsføring. Markedsføring ble åpenbart skapt av mennesker. Den er konstant påvirket av globale historiske, økonomiske og andre hendelser, så den endrer seg og utvikler seg sammen med alt annet i livene våre.

Historien om markedsføring i løpet av de siste århundrene er generelt delt inn i 5 perioder med forskjellige egenskaper. Historisk sett bidro oppfinnelsen av maskiner til å redusere produksjonskostnadene og gjøre varer billigere. På midten av 1800-tallet begynte bedrifter å bruke maskiner for å masseprodusere varer. Ved å bruke maskiner i stedet for menneskelig arbeidskraft ble produksjonskostnadene redusert og i sin tur ble produserte varer billigere.

Den gang var den rådende ideologien at folk bare ønsket (eller hadde tid til å kjøpe) det de ble tilbudt. Dette var nøyaktig fordi etterspørselen på det tidspunktet ikke oversteg tilbudet av produkter.

Bedrifter fokuserer på produksjon og distribusjon for å forbedre produktiviteten og holde produksjonskostnadene lave. De produserer først og fremst noen få basisprodukter. og distribuerer dem over hele verden. Eksempler på dette er Toyota, Honda og Samsung.

Starten på moderne markedsføring

Produsentene i fasen konsentrerte seg mer om produktet enn dets produksjon, de fokuserte ikke bare på effektivitet, men også kvalitet. Dette var fordi markedet ble mettet med produkter og derfor var det vanskeligere å skape et særpreg for produktet ditt.

Noen produsenter mente imidlertid at hvis produktet deres var godt nok, ville det ikke kreve markedsføringstiltak. Andre følte at å redusere prisene og senke kvaliteten var den beste måten å sikre suksess.

Starten på krig i markedet

Som svar på økende konkurranse begynte mange selskaper å se på reklame som et viktig aspekt av markedsføringsstrategiene deres. . Bedrifter begynte å se på reklame som en viktig del av markedsføringsstrategiene deres. Som svar på økende konkurranse begynte mange selskaper å se på reklame som et viktig aspekt av markedsføringsstrategiene deres. Reklame ble en viktig strategi for bedrifter som svar på den økte konkurransen.

de forsto at de trengte å markedsføre produktet for å få til salg. De fant også ut at kunder blir stimulert av kampanjer (f.eks. tilbud og konkurranser). og insentiver (f.eks. produktrabatter). Selskapet begynte å markedsføre på en rekke måter. De markedsførte produktet sitt ved å målrette mot innflytelsesrike medlemmer av samfunnet og media. De har også implementert integrerte kampanjer , som inkluderer salgsfremmende aktiviteter og økt annonsering for å utnytte merkekjennskap, lojalitet og salg.

På grunn av dette ville organisasjonene gå fra å selge alt de laget til å prøve å produsere det markedet ønsket. . Oppløsning av den engelske utleier- og leietakerloven av 1927 The English Landlord and Tenant Act av 1927 var en del av britisk lov som beskyttet leietakere mot utkastelse og vilkårlige økninger i husleie. Loven slo også fast at utleiere ikke kunne ta bort fellesarealer, for eksempel parker, uten kompensasjon. Den forbød også utleiere å diskriminere mennesker.

Kunden settes i fokus

I dette stadiet begynte produsenter å stille bedre spørsmål for å kunne yte best mulig kundeservice. De analyserte også markeder for å få et bedre bilde av hva kundene ønsker og hva de trenger, med mål om å tilfredsstille deres behov best mulig. Denne nye trenden innen markedsføring kalles kundesentret markedsføring. Kunden er sentrum for dette konseptet og alle handlinger er rettet mot deres tilfredshet. Kunder i dag har en sterk stemme på markedet, og dette brukes selskaper som Amazon til å få bygge merkevare. Dette betyr at i stedet for å stole utelukkende på våre undersøkelser og undersøkelser, bør vi også stole på tilbakemeldinger fra kunden. Vi kan bruke sosiale medier som Twitter eller Facebook for å samhandle med kundene våre og lære hva de vil ha. På den andre siden,

Det var viktig å levere bedre tilfredshet enn konkurrentene. Slik sett er kundens behov nå sentrale for din bedrift og ikke bare ledelsen.

Relasjonsbygging

Denne siste fasen av håndtering av kunderelasjoner er basert på ideen om at bedrifter bør ta seg tid til å få kontakt med kundene sine på en meningsfull måte. Dette vil hjelpe kundene å kjenne, like og stole på merkene og fortsette å bruke dem i fremtiden. Denne siste fasen av håndtering av kunderelasjoner er basert på ideen om at bedrifter bør ta seg tid til å få kontakt med kundene sine på en meningsfull måte. Dette vil hjelpe kundene å kjenne, like og stole på merkene og fortsette å bruke dem i fremtiden. For eksempel, ved å nå ut til dem via en melding på sosiale medier, en e-post eller personlig, kan bedrifter bygge et langsiktig forhold til kundene sine.

En stor andel mennesker har nå fullført overgangen til å få tilgang til innhold via digitale plattformer. Som et resultat har e-postmarkedsføring og markedsføring på sosiale medier økt i betydning.

På den tiden var ikke mobilmarkedsføring like utbredt, og markedsførere måtte lage en ny strategi som ville passe godt med den. I dag skjer opptil 70 % av nettrafikken på mobil. I tillegg til at kanaler som Google med SEO (Søkemotoroptimalisering) blir viktigere og viktigere, samt at det kun er et begrenset antall plasser.

Salg over internett

Idag selges alt over internett, alt fra en tuja-hekk med planting og levering, til kornsilo med mottak. Det finnes i dag ingen grenser for hva som selges på nettet og det er utelukkende at nettbutikker er fremtiden for salg. Det er også slik at du kan i dag selv starte opp en nettbutikk gratis.

Konklusjonen

Det er viktig å forstå hvordan markedsføringsstrategiene våre har utviklet seg og endret seg over tid. Ved å lære om de forskjellige markedsføringsstadiene, kan vi se at noen tilnærminger fungerte en stund, men så må endres for å holde tritt med markedet. Markedsføringen vil helt sikkert fortsette å utvikle seg. Markedsføringsledere spår at AI vil være neste steg i utviklingen. Det beste for bedriften din er å forbli relevant ved å hele tiden følge markedsføringstrender.